Enige tijd geleden heb ik in een blog uitgelegd wat het verschil is tussen acute en chronische stress, wat de lichamelijke gevolgen van stress zijn en waarom chronische stress zo schadelijk is. In dit blogje ga ik je vertellen waaraan je kunt zien of je kat stress ervaart en wat je daaraan zou kunnen doen.

stresssignalen

Acute stress is eigenlijk vrij makkelijk te zien – als je weet waar je op moet letten tenminste. Dit is een lijstje met de meest voorkomende stresssignalen:

      • tongelen (snel het tongetje over de neus halen)
      • bek aflikken
      • pootje heffen
      • siddering door de rug
      • uitschudden
      • trillen
      • hijgen
      • gapen
Chaska vindt het spannend om zo dicht bij Yegor te zitten en tongelt

Chaska vindt het spannend om zo dicht bij Yegor te zitten en tongelt

Sommige signalen vertonen ze ook om de stress te verwerken. Bij mijn Chaska bijvoorbeeld zie je vaak dat ze na het aaien (als ze daar niet zelf om heeft gevraagd, maar ik haar zo lief vind liggen of zitten dat ik haar even moét aaien) zich even uitschudt of dat er een siddering over haar rug loopt. Dat is dan even de stress van de onverwachte aanraking letterlijk van haar afschudden.

Pootje heffen doet ze ook vaak. Als we de keukendeur voor haar openzetten, zit ze een tijdje met één pootje opgetrokken te dubben: zal ik wel of zal ik niet? Een spannend moment, wat zich uit in een stresssignaal.

Bovengenoemde stresssignalen geven aan of een kat acute stress ervaart. Dat is van korte duur en vaak zie je de signalen maar een paar keer. Als je hetzelfde signalen minimaal 3x snel achter elkaar ziet, of als je meerdere signalen in één situatie ziet dan is stress al wat ernstiger en moet je waken voor chronische stress.

chronische stress

Chronische stress uit zich vaak op een wat subtielere manier. De kat is dan vaak schrikachtig en verstopt zich of trekt zich terug uit de drukte. Maar ook als ze juist heel erg alert zijn en de hele dag alles in de gaten houden kan het zijn dat ze chronische stress ervaren. Vaak zie je gedragsveranderingen bij ze en gaan ze minder spelen of exploreren dan je van ze gewend bent.

Zoals ik in mijn vorige blog heb uitgelegd kan chronische stress leiden tot allerlei lichamelijke klachten en is het belangrijk om hier iets aan te doen. Maar hoe?

oplossingen

Voor een op maat gemaakte oplossing is een consult bij een gediplomeerde gedragstherapeut echt de beste optie. Maar er zijn ook wel wat dingen die je zelf kunt proberen. Het belangrijkst is om de bron van de stress te identificeren. Is het een andere kat in huis? Is het een buurkat die binnen komt eten? Is het een buurkat die in de tuin komt? Zijn het de vele katten in de buurt? Is het de gespannen sfeer en ruzies in huis?

Yegor boven op de kast

Yegor boven op de kast

Als je eenmaal weet wat de oorzaak is, is het belangrijk om je kat de mogelijkheid te geven deze stressveroorzakende prikkel te vermijden. Dit kun je doen door vluchtplekjes te realiseren, en dan bij voorkeur de hoogte in. Een paar planken aan de muur waar de kat op kan springen met wat fijne ligplekken doet vaak al wonderen. Let er daarbij wel op dat er meerdere uitwegen zijn, zodat je kat er ook weer weg kan als zijn belager ook besluit omhoog te komen.

Om buurtkatten buiten te houden kun je een kattenluik met chip installeren. Zo’n luik kun je instellen zodat alleen je eigen kat (die uiteraard gechipt is, toch?) er doorheen kan.

Dit zijn maar een paar algemene voorbeelden, maar het uitgangspunt moet zijn dat een kat zijn omgeving kan controleren en een bedreigende situatie kan ontlopen. Alleen op die manier kun je chronische stress voorkomen.

Als je je afvraagt of jouw kat wellicht chronische stress heeft, of als je wilt weten wat je er in jouw huis aan zou kunnen doen, neem dan gerust contact met me op!

Share This